Krkonoše

Krkonoše, nejvyšší hory České republiky. Strmé lavinové svahy a plochá nejvyšší část se středoeveropskou tundrou. Unikátní prostředí, které ovšem trpí přemírou návštěvnosti. To je nejspíše důvod proč se sem vydávám už vzácně a spíše mimo sezónu nebo na noční přechody. I tehdy už ale přestávají být chodníky zcela prázdné...

Hranice mezi podzimem a zimou
Hranice mezi podzimem a zimou

V Rýchorském pralese stačí sejít trochu níže po svahu, kde už stromy nejsou vystaveny tak extrémním podmínkám a napřimují se. I zdejší les je výjimečný. Starý vyvrácený strom vytvořil prostor v korunách, kterým mohlo proniknout více sněhových vloček až k zemi. Povalený kmen je tak celý obalený bělostnou pokrývkou, je jí tak akorát. Je posetý houbami, kompozičně dokonalé.

Hranice mezi podzimem a zimou

V Rýchorském pralese stačí sejít trochu níže po svahu, kde už stromy nejsou vystaveny tak extrémním podmínkám a napřimují se. I zdejší les je výjimečný. Starý vyvrácený strom vytvořil prostor v korunách, kterým mohlo proniknout více sněhových vloček až k zemi. Povalený kmen je tak celý obalený bělostnou pokrývkou, je jí tak akorát. Je posetý houbami, kompozičně dokonalé.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/2 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 23, 2021 08:22:59
Čarovný les
Čarovný les

Pokroucené stromy v Rýchorském pralese mne už dlouhou dobu fascinují. Nejlépe zdejší atmosféra vynikne na podzim, se sychravým počasím a mlhami. Když navíc napadne první sníh a pokryje kraj tenkou bělostnou vrstvou, opanuje les atmosféra doslova pohádková. Nejvíce se mi pak zamlouvají skupiny stromů až v místech, kde buky přechází do černé smrčiny, před kterou vystupují s o to větším kontrastem.

Čarovný les

Pokroucené stromy v Rýchorském pralese mne už dlouhou dobu fascinují. Nejlépe zdejší atmosféra vynikne na podzim, se sychravým počasím a mlhami. Když navíc napadne první sníh a pokryje kraj tenkou bělostnou vrstvou, opanuje les atmosféra doslova pohádková. Nejvíce se mi pak zamlouvají skupiny stromů až v místech, kde buky přechází do černé smrčiny, před kterou vystupují s o to větším kontrastem.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/8 s
  • Aperture: f/2.8
  • Focal length: 60mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 23, 2021 08:41:39
Pančavský vodopád
Pančavský vodopád

Večer přináší olověné bouřkové mraky, ale východní obzor se po západu slunce nakrátko trhá. Labský důl i okolní hřebeny se noří do namodralého stínu. Vody Pančavy neúnavně padají vstříc Labi.

Pančavský vodopád

Večer přináší olověné bouřkové mraky, ale východní obzor se po západu slunce nakrátko trhá. Labský důl i okolní hřebeny se noří do namodralého stínu. Vody Pančavy neúnavně padají vstříc Labi.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/4 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Aug 7, 2021 20:46:58
Úsvit v české tundře
Úsvit v české tundře

Osobně moc nemám rád vymetené nebe, protože nepřidává žádný zajímavý prvek do fotografie. Když se ale oblaků nedostává, je potřeba se spolehnout na barvy, které přichází dlouho před východem a dlouho po západu slunce. Zde slunce vycházelo přímo zpoza Sněžky, a i když bylo stále pod horizontem, světlo bylo natolik silné, že došlo k jeho ohybu okolo obou svahů hory.

Úsvit v české tundře

Osobně moc nemám rád vymetené nebe, protože nepřidává žádný zajímavý prvek do fotografie. Když se ale oblaků nedostává, je potřeba se spolehnout na barvy, které přichází dlouho před východem a dlouho po západu slunce. Zde slunce vycházelo přímo zpoza Sněžky, a i když bylo stále pod horizontem, světlo bylo natolik silné, že došlo k jeho ohybu okolo obou svahů hory.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/5 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 13, 2018 07:06:35
Podzim v údolí
Podzim v údolí

Bílé Labe vytváří několik pěkných vodopádů, zcela určitě větších než je tento. Jenže tady mi nešlo ani tak o vodopády samotné, jako podzimní scenérii okolo potoka, s barevnými stromy. Když se slunce dotklo vzdálených stromů v ohybu řeky, věděl jsem, že jsem na správném místě.

Podzim v údolí

Bílé Labe vytváří několik pěkných vodopádů, zcela určitě větších než je tento. Jenže tady mi nešlo ani tak o vodopády samotné, jako podzimní scenérii okolo potoka, s barevnými stromy. Když se slunce dotklo vzdálených stromů v ohybu řeky, věděl jsem, že jsem na správném místě.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/4 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 13, 2018 09:03:53
Pielgrzymy
Pielgrzymy

Vrátil jsem se na Pielgrzymy s úmyslem zachytit tuto úžasnou sklaní scenérii za dvou specifických podmínek: na podzim, když se jeřabiny zbarví do červena a večer, když slunce svítí pod nízkým úhlem. Jenže na podzim se slunce brzy schová za nedaleký hřeben, takže aby skály nezůstaly ve stínu, musel jsem fotit trochu dříve.

Pielgrzymy

Vrátil jsem se na Pielgrzymy s úmyslem zachytit tuto úžasnou sklaní scenérii za dvou specifických podmínek: na podzim, když se jeřabiny zbarví do červena a večer, když slunce svítí pod nízkým úhlem. Jenže na podzim se slunce brzy schová za nedaleký hřeben, takže aby skály nezůstaly ve stínu, musel jsem fotit trochu dříve.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/10 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 12, 2018 16:59:50
Mały Staw
Mały Staw

After night spent on the ridge in altitude of 1400 meters, my steps led me down to the Mały Staw lake where I hoped for morning shot like this. However, I have never experienced wind as strong as there - even tripod stabilised with heavy backpack was moving a little so in the end it was not an easy job. Po noci strávené přímo na hřebeni mířily mé první kroky směrem k Małému Stawu, kde jsem se chystal zachytit východ slunce. Snad nikdy jsem ale ještě nezažil vítr jako právě zde - i stativ zatížený batohem se ve větru lehce pohyboval.

Mały Staw

After night spent on the ridge in altitude of 1400 meters, my steps led me down to the Mały Staw lake where I hoped for morning shot like this. However, I have never experienced wind as strong as there - even tripod stabilised with heavy backpack was moving a little so in the end it was not an easy job. Po noci strávené přímo na hřebeni mířily mé první kroky směrem k Małému Stawu, kde jsem se chystal zachytit východ slunce. Snad nikdy jsem ale ještě nezažil vítr jako právě zde - i stativ zatížený batohem se ve větru lehce pohyboval.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/8 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Aug 8, 2016 05:57:13
Słonecznik
Słonecznik

Čekal jsem několik hodin přímo na hřebeni pod Poledními kameny na nejtemnější část noci. Studený silný vítr, který téměř dokázal shodit stativ, nadcházející focení neusnadňoval. Nakonec dorazilo ještě několik Poláků se stejným úmyslem, jeden z nich navíc skalní útvary nasvítil svítilnou, což se mi celkem zamlouvalo. Složeno z dílčích snímků vzhledem k omezenému prostoru přímo na místě a z něj vyplývajícího omezení kompozice.

Słonecznik

Čekal jsem několik hodin přímo na hřebeni pod Poledními kameny na nejtemnější část noci. Studený silný vítr, který téměř dokázal shodit stativ, nadcházející focení neusnadňoval. Nakonec dorazilo ještě několik Poláků se stejným úmyslem, jeden z nich navíc skalní útvary nasvítil svítilnou, což se mi celkem zamlouvalo. Složeno z dílčích snímků vzhledem k omezenému prostoru přímo na místě a z něj vyplývajícího omezení kompozice.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 25/1 s
  • Aperture: f/2.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 1600
  • Date taken: Aug 7, 2016 23:00:32
Večerní sen
Večerní sen

Měkké večerní světlo opírající se o kopce klesající k nížinám v Polsku mě přimělo na okamžik opustit hlavní kompozici a zaměřit se i na tuto scénu středním ohniskem. Kompozice založena na pomyslném trojúhelníku tvořeným rybníky, kamenem v popředí a osvětlenými kopci. Skalní útvar Pielgrzymy je vidět zhruba uprostřed snímku.

Večerní sen

Měkké večerní světlo opírající se o kopce klesající k nížinám v Polsku mě přimělo na okamžik opustit hlavní kompozici a zaměřit se i na tuto scénu středním ohniskem. Kompozice založena na pomyslném trojúhelníku tvořeným rybníky, kamenem v popředí a osvětlenými kopci. Skalní útvar Pielgrzymy je vidět zhruba uprostřed snímku.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/20 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 19mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Aug 7, 2016 20:15:47
Wielki Staw
Wielki Staw

Waiting for the last light above Wieki Staw lake in polish part of the mountains. I tried to get proper composition balance between stones in the foreground, lake itself and sunlit mountains in the background. Exposure bracketing for saving the lightest part of the sky. K čekání na západ slunce jsem si vybral místo vysoko nad Wiekim Stawem v polských Krkonoších. Hledal jsem rovnováhu kompozice mezi kameny v popředí, jezerem samotným a ozářenou Sněžkou v pozadí. Použit expoziční bracketing.

Wielki Staw

Waiting for the last light above Wieki Staw lake in polish part of the mountains. I tried to get proper composition balance between stones in the foreground, lake itself and sunlit mountains in the background. Exposure bracketing for saving the lightest part of the sky. K čekání na západ slunce jsem si vybral místo vysoko nad Wiekim Stawem v polských Krkonoších. Hledal jsem rovnováhu kompozice mezi kameny v popředí, jezerem samotným a ozářenou Sněžkou v pozadí. Použit expoziční bracketing.

  • Camera used: SONY ILCE-6000
  • Exposure time: 1/8 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 12mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Aug 7, 2016 20:18:32
Podzim na Rýchorách
Podzim na Rýchorách

Pohled z luk na Rýchorách směrem k hlavnímu hřebeni Krkonoš se Sněžkou vystupující z mraků.

Podzim na Rýchorách

Pohled z luk na Rýchorách směrem k hlavnímu hřebeni Krkonoš se Sněžkou vystupující z mraků.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/320 s
  • Aperture: f/5.6
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 18, 2015 11:22:50
Rýchorský prales
Rýchorský prales

Když se mlha začala pomalu zvedat, více a více světla proniklo korunami stromů. Přesto i tehdy zůstala zvláštní atmosféra starého lesa. Samozřejmostí byl polarizační filtr.

Rýchorský prales

Když se mlha začala pomalu zvedat, více a více světla proniklo korunami stromů. Přesto i tehdy zůstala zvláštní atmosféra starého lesa. Samozřejmostí byl polarizační filtr.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/8 s
  • Aperture: f/5.6
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 18, 2015 10:10:36
Čarovný les
Čarovný les

Vždy když nastane říjen, sleduji předpovědi počasí ještě netrpělivěji než obvykle. Jelikož předpověď slibovala nízkou oblačnost, doufal jsem v mlhu, která by zahalila Dvorský les do tajemné atmosféry. Ve skutečnosti bylo mlho o něco méně, než jsem doufal, ale stále dost na to, aby zvýraznila prostor mezi jednotlivými pokroucenými kmeny.

Čarovný les

Vždy když nastane říjen, sleduji předpovědi počasí ještě netrpělivěji než obvykle. Jelikož předpověď slibovala nízkou oblačnost, doufal jsem v mlhu, která by zahalila Dvorský les do tajemné atmosféry. Ve skutečnosti bylo mlho o něco méně, než jsem doufal, ale stále dost na to, aby zvýraznila prostor mezi jednotlivými pokroucenými kmeny.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/4 s
  • Aperture: f/5.6
  • Focal length: 24mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Oct 18, 2015 10:06:30
Nekonečné pláně
Nekonečné pláně

Druhou noc jsem se vydal dále směrem k hranici s Polskem, kde jsem narazil na tento úžasně jednoduchý vzor ve sněhu. Pláně se tu zdály přímo nekonečné, nebýt tyčového značení směrem na Sněžku, ztrácelo by se měřítko celé scény.

Nekonečné pláně

Druhou noc jsem se vydal dále směrem k hranici s Polskem, kde jsem narazil na tento úžasně jednoduchý vzor ve sněhu. Pláně se tu zdály přímo nekonečné, nebýt tyčového značení směrem na Sněžku, ztrácelo by se měřítko celé scény.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/20 s
  • Aperture: f/5.6
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Feb 11, 2015 17:12:45
Přicházející noc
Přicházející noc

Bylo již dlouho po západu slunce, ale zbytkové odražené světlo nechalo vyniknout kontrast mezi ledovými obrazci na pláních. Najít ale to správné místo s dokonalým obrazcem v popředí nebylo vůbec jednoduché. Některá místa byla sama o sobě příliš roztříštěná, jiná nedostupná nebo zničená průchodem turistů. Tohle místo nakonec čekalo hned za Luční boudou. 7 snímků na výšku složených dohromady.

Přicházející noc

Bylo již dlouho po západu slunce, ale zbytkové odražené světlo nechalo vyniknout kontrast mezi ledovými obrazci na pláních. Najít ale to správné místo s dokonalým obrazcem v popředí nebylo vůbec jednoduché. Některá místa byla sama o sobě příliš roztříštěná, jiná nedostupná nebo zničená průchodem turistů. Tohle místo nakonec čekalo hned za Luční boudou. 7 snímků na výšku složených dohromady.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/4 s
  • Aperture: f/9.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Feb 10, 2015 17:17:22
Stín hory
Stín hory

Už jenom na vrchol Sněžky dopadaly přímé sluneční paprsky a noc se blížila. Zakřivený stín vržený blízkou Studniční horou jakoby kopíroval samotnou Sněžku, zatímco nížiny v Polsku se stále skrývaly pod hustými inverzními oblaky.

Stín hory

Už jenom na vrchol Sněžky dopadaly přímé sluneční paprsky a noc se blížila. Zakřivený stín vržený blízkou Studniční horou jakoby kopíroval samotnou Sněžku, zatímco nížiny v Polsku se stále skrývaly pod hustými inverzními oblaky.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/30 s
  • Aperture: f/9.0
  • Focal length: 45mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Feb 10, 2015 16:59:03
Podzimní nálada
Podzimní nálada

Na tomhle místě mě v první řadě zaujala barevnost listí blízkých stromů, strom spadlý přes potok a přirozeně také samotná kaskáda. Kruhu pěny ve vodě, který vznikl delší expozicí jsem si na místě vůbec nevšiml, ale v zásadě doplňuje prázdné místo na snímku. 4 snímky na výšku složené dohromady.

Podzimní nálada

Na tomhle místě mě v první řadě zaujala barevnost listí blízkých stromů, strom spadlý přes potok a přirozeně také samotná kaskáda. Kruhu pěny ve vodě, který vznikl delší expozicí jsem si na místě vůbec nevšiml, ale v zásadě doplňuje prázdné místo na snímku. 4 snímky na výšku složené dohromady.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 32/10 s
  • Aperture: f/9.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Sep 28, 2013 14:02:35
Černohorský potok
Černohorský potok

Vůbec dostat se na tohle místo bylo docela zajímavé, a to i přesto, že vody bylo poměrně málo. Musel jsem stát jednou nohou na kluzkém kameni a druhou přímo ve vodě, abych dosáhl rozumné kompozice. Byly tam sice ještě bližší kameny, ale v tomhle případě by celkovou kompozici spíše rozbily. 5 fotografií na výšku složených dohromady.

Černohorský potok

Vůbec dostat se na tohle místo bylo docela zajímavé, a to i přesto, že vody bylo poměrně málo. Musel jsem stát jednou nohou na kluzkém kameni a druhou přímo ve vodě, abych dosáhl rozumné kompozice. Byly tam sice ještě bližší kameny, ale v tomhle případě by celkovou kompozici spíše rozbily. 5 fotografií na výšku složených dohromady.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 5/1 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Sep 28, 2013 12:30:00
Mužské kameny
Mužské kameny

Podle plánu jsem večer strávil na Mužských kamenech, abych zachytil západ slunce nad Vysokým Kolem. Někde pode mnou se z Martinovky ozývaly hlasy, ale tady na hřebeni jsem už zůstal osamotě.

Mužské kameny

Podle plánu jsem večer strávil na Mužských kamenech, abych zachytil západ slunce nad Vysokým Kolem. Někde pode mnou se z Martinovky ozývaly hlasy, ale tady na hřebeni jsem už zůstal osamotě.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 4/10 s
  • Aperture: f/7.1
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Jul 23, 2013 21:19:16
Úplněk
Úplněk

Přesně v okamžiku, kdy slunce zapadlo, vyšel přesně na opačné straně horizontu měsíc - přímo nad Sněžkou. Sice jsem neměl vyloženě teleobjektiv, ale nakonec to takto bylo lepší. Díky tomu jsem mohl zachytit celý barevný přechod od modré po růžovou.

Úplněk

Přesně v okamžiku, kdy slunce zapadlo, vyšel přesně na opačné straně horizontu měsíc - přímo nad Sněžkou. Sice jsem neměl vyloženě teleobjektiv, ale nakonec to takto bylo lepší. Díky tomu jsem mohl zachytit celý barevný přechod od modré po růžovou.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/5 s
  • Aperture: f/9.0
  • Focal length: 45mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Jul 23, 2013 21:05:22
Śnieżne Stawki
Śnieżne Stawki

Vstával jsem velmi brzy, abych se k jezírkům na dně Sněžných jam vůbec dostal. Slunce se opřelo přímo do hlavní skalnaté stěny, která se odrazila i ve studené hladině většího z jezírek.

Śnieżne Stawki

Vstával jsem velmi brzy, abych se k jezírkům na dně Sněžných jam vůbec dostal. Slunce se opřelo přímo do hlavní skalnaté stěny, která se odrazila i ve studené hladině většího z jezírek.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/13 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Jul 24, 2013 05:21:10
Śnieżne Kotły
Śnieżne Kotły

Už jsem se vracel od jezírek dole ve velké Sněžné jámě, když jsem narazil na tohle kamenné pole. Kameny se přímo nabízely jako protiváha ke sluncem stále nádherně ozářeným skalním stěnám. Ideální doba na návštěvu, nejhezčí světlo a nejméně lidí, tentokrát zde nebyl vůbec nikdo. 5 vertikálních snímků složených dohromady.

Śnieżne Kotły

Už jsem se vracel od jezírek dole ve velké Sněžné jámě, když jsem narazil na tohle kamenné pole. Kameny se přímo nabízely jako protiváha ke sluncem stále nádherně ozářeným skalním stěnám. Ideální doba na návštěvu, nejhezčí světlo a nejméně lidí, tentokrát zde nebyl vůbec nikdo. 5 vertikálních snímků složených dohromady.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/30 s
  • Aperture: f/9.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Jul 24, 2013 05:41:27
Medvědí potok
Medvědí potok

Vracel jsem se ze Sněžných jam a vlastně jsem již nečekal, že bych někde něco fotil. Na ošklivém betonovém mostě jsem se ale otočil a spatřil nedalekou kaskádu obklopenou mechem porostlými kameny. Takové místo se nedalo neprozkoumat.

Medvědí potok

Vracel jsem se ze Sněžných jam a vlastně jsem již nečekal, že bych někde něco fotil. Na ošklivém betonovém mostě jsem se ale otočil a spatřil nedalekou kaskádu obklopenou mechem porostlými kameny. Takové místo se nedalo neprozkoumat.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 2/1 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Jul 24, 2013 09:25:56
Přicházející sněhová bouře
Přicházející sněhová bouře

Zbytky slunečního světla na Vysokém Kole. O pár momentů později jsem už byl polapen bílou tmou všeobjímající mlhy.

Přicházející sněhová bouře

Zbytky slunečního světla na Vysokém Kole. O pár momentů později jsem už byl polapen bílou tmou všeobjímající mlhy.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/400 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 45mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Feb 7, 2013 14:32:30
Stopy
Stopy

Jednoduchý vzorek stop ve sněhu bohatě stačí jako hlavní motiv.

Stopy

Jednoduchý vzorek stop ve sněhu bohatě stačí jako hlavní motiv.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/2000 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 14mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Feb 7, 2013 13:45:33
Osamělá cesta
Osamělá cesta

Podle stop ve sněhu jen jediný člověk prošel touto cestou přede mnou. Spolu s tichým zimním lesem působila cesta poněkud melancholicky.

Osamělá cesta

Podle stop ve sněhu jen jediný člověk prošel touto cestou přede mnou. Spolu s tichým zimním lesem působila cesta poněkud melancholicky.

  • Camera used: Panasonic DMC-GF1
  • Exposure time: 1/30 s
  • Aperture: f/6.3
  • Focal length: 45mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Feb 7, 2013 15:31:36

Tato webová stránka používá soubory cookie ka analýze návštěvnosti. Používáním této stránky s tím souhlasíte.