Maroko

Vstupní brána do Afriky a největší pouště světa, Sahary. Kamenitá a pustá krajina, která ale nabízí mnohem více, než se na první pohled může zdát. Palmové oázy pod zasněženými horami, staré hliněné vesničky a pevnosti, nekonečné detaily kamenité hamady i čistá krása písečných ergů. Krajina, které bezesporu sluší teleobjektiv.

Slunce nad Erg Chebbi
Slunce nad Erg Chebbi

Slunce vychází přesně mezi dvěma vysokými dunami ergu Chebbi. Hledám bližší dunu s nepoškozenými strukturami, která by se táhla do dáli směrem k obzoru. Většina dun je pošlapaná, až na jednu, jejíž hrubé vlnky přecházejí do hladké křivky, která jako by zatáčela směrem ke slunci.

Slunce nad Erg Chebbi

Slunce vychází přesně mezi dvěma vysokými dunami ergu Chebbi. Hledám bližší dunu s nepoškozenými strukturami, která by se táhla do dáli směrem k obzoru. Většina dun je pošlapaná, až na jednu, jejíž hrubé vlnky přecházejí do hladké křivky, která jako by zatáčela směrem ke slunci.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/125 s
  • Aperture: f/13.0
  • Focal length: 28mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 24, 2024 07:58:19
Vrstvy pouště
Vrstvy pouště

Táhlé duny se skládají jedna za druhou v dlouhých pásech až k obzoru. Tam se nejvyšší z nich zdvihají téměř horským charakterem a utápí se v záři vycházejícího slunce. Jeden z prvních ranních pohledů na geometrickou krásu pouště.

Vrstvy pouště

Táhlé duny se skládají jedna za druhou v dlouhých pásech až k obzoru. Tam se nejvyšší z nich zdvihají téměř horským charakterem a utápí se v záři vycházejícího slunce. Jeden z prvních ranních pohledů na geometrickou krásu pouště.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/640 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 125mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 23, 2024 08:14:16
Ksar Tamnougalt
Ksar Tamnougalt

Pevnost trůnící na pahorku nad palmovou oázou a pod hradbou zajímavě strukturovaných hor mě zaujme na první pohled. Světlo tou dobou při poledni není ideální. Úplnou náhodou mám štěstí spatřit ksar Tamnougalt znovu, tentokrát během barevného východu slunce. Horské pásmo na pozadí doslova rudne a korunuje scénu.

Ksar Tamnougalt

Pevnost trůnící na pahorku nad palmovou oázou a pod hradbou zajímavě strukturovaných hor mě zaujme na první pohled. Světlo tou dobou při poledni není ideální. Úplnou náhodou mám štěstí spatřit ksar Tamnougalt znovu, tentokrát během barevného východu slunce. Horské pásmo na pozadí doslova rudne a korunuje scénu.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/20 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 90mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 26, 2024 08:02:38
Hadí duna
Hadí duna

Při pohledu z nejvyšší duny široko daleko mne ihned upoutá písečná vlna, která se kroutí jako velký had oceánem menších vlnek. Čekám na ten správný okamžik, kdy slunce klesne dostatečně nízko a svým zlatým světlem ozáří pouze hranu vlny v celé její délce.

Hadí duna

Při pohledu z nejvyšší duny široko daleko mne ihned upoutá písečná vlna, která se kroutí jako velký had oceánem menších vlnek. Čekám na ten správný okamžik, kdy slunce klesne dostatečně nízko a svým zlatým světlem ozáří pouze hranu vlny v celé její délce.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/80 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 187mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 23, 2024 17:26:47
Velbloudí karavana
Velbloudí karavana

Duny pouště křižují velbloudí karavany. Dnes už většinou pro potěchu turistů, ale není těžké představit si staré časy, ve kterých byly jedinou možností, jak dostat zboží přes Saharu. Zdá se mi, že pohledům na karavany lépe svědčí ostré odpolední světlo, které ztmaví stíny. Právě na stíny je v tomto snímku kladen větší důraz, než na samotné velbloudy.

Velbloudí karavana

Duny pouště křižují velbloudí karavany. Dnes už většinou pro potěchu turistů, ale není těžké představit si staré časy, ve kterých byly jedinou možností, jak dostat zboží přes Saharu. Zdá se mi, že pohledům na karavany lépe svědčí ostré odpolední světlo, které ztmaví stíny. Právě na stíny je v tomto snímku kladen větší důraz, než na samotné velbloudy.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/1600 s
  • Aperture: f/6.3
  • Focal length: 300mm
  • ISO: 250
  • Date taken: Dec 23, 2024 16:36:57
První setkání s dunami
První setkání s dunami

Písečná poušť, erg, může být překvapivě ostře ohraničena. Na jedné straně rostou zelené trávy, aby jen o pár metrů dál krajinu pohltily vlny nekonečného písku. Právě zde, na tomto rozhraní stojí osamocený domeček a skupina stromů, jejichž zelené koruny krásně kontrastují se zlatými odstíny písku.

První setkání s dunami

Písečná poušť, erg, může být překvapivě ostře ohraničena. Na jedné straně rostou zelené trávy, aby jen o pár metrů dál krajinu pohltily vlny nekonečného písku. Právě zde, na tomto rozhraní stojí osamocený domeček a skupina stromů, jejichž zelené koruny krásně kontrastují se zlatými odstíny písku.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/250 s
  • Aperture: f/6.3
  • Focal length: 300mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 22, 2024 16:50:44
Hvězdy nad pouští
Hvězdy nad pouští

Od prvních kroků v píscích ergu Chebbi hledám příhodnou dunu pro noční scénu. Dunu esíčkovitě zakroucenou, ale nepříliš velkou, aby bylo možné jít se širokoúhlým objektivem co nejblíže a zároveň zůstat v podhledu. Jedna taková se brzy nabízí a právě sem se vracím za tmy, která je v poušti úplná. Pouze Mléčná dráha a ostatní hvězdy zběsile září na nebi.

Hvězdy nad pouští

Od prvních kroků v píscích ergu Chebbi hledám příhodnou dunu pro noční scénu. Dunu esíčkovitě zakroucenou, ale nepříliš velkou, aby bylo možné jít se širokoúhlým objektivem co nejblíže a zároveň zůstat v podhledu. Jedna taková se brzy nabízí a právě sem se vracím za tmy, která je v poušti úplná. Pouze Mléčná dráha a ostatní hvězdy zběsile září na nebi.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 20/1 s
  • Aperture: f/1.8
  • Focal length: 20mm
  • ISO: 1600
  • Date taken: Dec 23, 2024 19:18:52
Skalní monolit
Skalní monolit

Bizarní skalní monolit jako kdyby vypadl z amerického středozápadu. K jeho vzniku se váže bizarní místní pověst o chlapci jménem Ali, který si čural do jídla, a tak byl za trest proměněn v kámen. Opodál pak stojí Aliho rodiče, zkamenělí trestem za špatnou výchovu, nebo zkamenělé stádo jejich dobytka.

Skalní monolit

Bizarní skalní monolit jako kdyby vypadl z amerického středozápadu. K jeho vzniku se váže bizarní místní pověst o chlapci jménem Ali, který si čural do jídla, a tak byl za trest proměněn v kámen. Opodál pak stojí Aliho rodiče, zkamenělí trestem za špatnou výchovu, nebo zkamenělé stádo jejich dobytka.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/1250 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 192mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 25, 2024 17:50:57
Erg Chebbi
Erg Chebbi

Přestože je Erg Chebbi jen nepatrným písečným ergem v kontextu celé Sahary, zdejší duny i tak sahají až k horizontu. Při pohledu z jedné z nejvyšších dun se celá poušť rozprostře jako na dlani. Krajina limitovaná do odstínů písku odhalí své jemné i rozsáhlé struktury.

Erg Chebbi

Přestože je Erg Chebbi jen nepatrným písečným ergem v kontextu celé Sahary, zdejší duny i tak sahají až k horizontu. Při pohledu z jedné z nejvyšších dun se celá poušť rozprostře jako na dlani. Krajina limitovaná do odstínů písku odhalí své jemné i rozsáhlé struktury.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/80 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 21mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 23, 2024 17:42:28
Barvy nad kamennou pustinou
Barvy nad kamennou pustinou

Když slunce zapadá za dvojicí skalních monolitů, krajinou prochází ostrý pruh světla a utápí ji v žluté záři. Dlouho po západu slunce krajina potemní a nebe opanují zářivé červánky všech odstínů.

Barvy nad kamennou pustinou

Když slunce zapadá za dvojicí skalních monolitů, krajinou prochází ostrý pruh světla a utápí ji v žluté záři. Dlouho po západu slunce krajina potemní a nebe opanují zářivé červánky všech odstínů.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/200 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 16mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 25, 2024 18:11:48
Jbel Saghro
Jbel Saghro

Pohoří Jbel Saghro tvoří spolu s Antiatlasem pomyslnou protiváhu nejvyššímu severoafrickému pohoří, Vysokému Atlasu. Přestože je nižší, tvary zdejších hor jsou v mých očích daleko pestřejší a zajímavější. Časté jsou skalní monolity a vertikální stěny, jejichž tvar často vynikne až v posledních paprscích klesajícího slunce.

Jbel Saghro

Pohoří Jbel Saghro tvoří spolu s Antiatlasem pomyslnou protiváhu nejvyššímu severoafrickému pohoří, Vysokému Atlasu. Přestože je nižší, tvary zdejších hor jsou v mých očích daleko pestřejší a zajímavější. Časté jsou skalní monolity a vertikální stěny, jejichž tvar často vynikne až v posledních paprscích klesajícího slunce.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/125 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 300mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 25, 2024 17:51:42
Kaňon Afourer
Kaňon Afourer

Na poměry Maroka nevýznamný kaňon, jehož jménem si vlastně ani nejsem jist, neboť se nenachází v mapách, mi slouží jako motiv jednoho večera v horách. Vyhlídku je potřeba si najít, nevedou k ní žádné cesty a na vrcholu nečekejte ani žádné zábradlí. Jen pustá ryzí příroda a říčka, která se zařezává hluboko do skal.

Kaňon Afourer

Na poměry Maroka nevýznamný kaňon, jehož jménem si vlastně ani nejsem jist, neboť se nenachází v mapách, mi slouží jako motiv jednoho večera v horách. Vyhlídku je potřeba si najít, nevedou k ní žádné cesty a na vrcholu nečekejte ani žádné zábradlí. Jen pustá ryzí příroda a říčka, která se zařezává hluboko do skal.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/8 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 16mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 25, 2024 18:14:14
Esíčko
Esíčko

Písek pouště dokáže za pomoci větru vytvořit jemné malé struktury, ale i veliké přesypy bez výrazných detailů. Při setkání s nimi zaujme geometrická čistota linií a křivek zakroucených dun. Právě zde se vyplatí pátrat po křivkách ve tvaru písmene S, které dokáží fotografií plynule vést pohled do snímku.

Esíčko

Písek pouště dokáže za pomoci větru vytvořit jemné malé struktury, ale i veliké přesypy bez výrazných detailů. Při setkání s nimi zaujme geometrická čistota linií a křivek zakroucených dun. Právě zde se vyplatí pátrat po křivkách ve tvaru písmene S, které dokáží fotografií plynule vést pohled do snímku.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/100 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 90mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 24, 2024 08:14:22
Palmový ráj
Palmový ráj

Na okraji jedné z největších marockých oáz se tísní větší či menší osady. Některé moderní a obývají, jiné opuštěné a takřka rozpadlé. Právě z takových nejvíce dýchne historie a barevná souhra s okolními horninami, ostře kontrastující s až nečekanou svěžestí palem a políček v oáze.

Palmový ráj

Na okraji jedné z největších marockých oáz se tísní větší či menší osady. Některé moderní a obývají, jiné opuštěné a takřka rozpadlé. Právě z takových nejvíce dýchne historie a barevná souhra s okolními horninami, ostře kontrastující s až nečekanou svěžestí palem a políček v oáze.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/160 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 103mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 24, 2024 16:49:33
Červánky nad Jbel Saghro
Červánky nad Jbel Saghro

Pusté kamenité hory omezené na odstíny oranžové, kam jen oko dohlédne. Jen sporadické porosty keříků a trav. Ve zdánlivě nezajímavé krajině stačí najít výrazný prvek, keř, skalku nebo rovnou celou horu, a počkat na soumrak, až zmizí ostré stíny. Při troše štěstí se zbývající oblačnost zabarví do úžasných večerních červánků.

Červánky nad Jbel Saghro

Pusté kamenité hory omezené na odstíny oranžové, kam jen oko dohlédne. Jen sporadické porosty keříků a trav. Ve zdánlivě nezajímavé krajině stačí najít výrazný prvek, keř, skalku nebo rovnou celou horu, a počkat na soumrak, až zmizí ostré stíny. Při troše štěstí se zbývající oblačnost zabarví do úžasných večerních červánků.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/8 s
  • Aperture: f/11.0
  • Focal length: 18mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 25, 2024 18:08:59
Ksar Ait Ben Haddou
Ksar Ait Ben Haddou

Marocká krajina by bez svých typických sídel, vesniček a pevností nebyla kompletní. Vzhledem k přirozené barevnosti původní architektury se zdá, jako kdyby stavby vyrostly podivuhodným přičiněním přírody. Kupříkladu zde, v jednom z největších marockých ksarů, se zdá, že pevnost přirozeně vyrůstá z kamenitých svahů.

Ksar Ait Ben Haddou

Marocká krajina by bez svých typických sídel, vesniček a pevností nebyla kompletní. Vzhledem k přirozené barevnosti původní architektury se zdá, jako kdyby stavby vyrostly podivuhodným přičiněním přírody. Kupříkladu zde, v jednom z největších marockých ksarů, se zdá, že pevnost přirozeně vyrůstá z kamenitých svahů.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/400 s
  • Aperture: f/3.2
  • Focal length: 90mm
  • ISO: 200
  • Date taken: Dec 21, 2024 16:20:25
Opičí prsty
Opičí prsty

Skalní formace v údolí Dades působí unikátním dojmem. Díky zářezům a oblinám si skupina skal vysloužila své jméno dle podobnosti s dlaní a prsty primátů. Detailní kompozice bez nebe dává roztodivným balvanům vyniknout.

Opičí prsty

Skalní formace v údolí Dades působí unikátním dojmem. Díky zářezům a oblinám si skupina skal vysloužila své jméno dle podobnosti s dlaní a prsty primátů. Detailní kompozice bez nebe dává roztodivným balvanům vyniknout.

  • Camera used: SONY ILCE-7C
  • Exposure time: 1/160 s
  • Aperture: f/8.0
  • Focal length: 90mm
  • ISO: 100
  • Date taken: Dec 25, 2024 11:43:14

Tato webová stránka používá soubory cookie ka analýze návštěvnosti. Používáním této stránky s tím souhlasíte.